Den Norska Mediaskandalen som födde Branschens Bästa

Historien bakom Branschens Bästa börjar med en stor mediaskandal.

 

2016 hade en av grundarna, Sara, precis startat sitt första företag. Hon krokade arm med en städfirma i Oslo, som verkade drivna och seriösa.

 

Dealen var enkel, Sara fixade marknadsföringen och försäljningen, städfirman fixade städningen.

 

under några månaders tid var det guld och gröna skogar. Affärerna gick som tåget och pengarna rullade in.

 

”Wow, här är vi inne på något som kan bli riktigt stort” tänkte Sara.

⚠️Sen hände det som inte fick hända⚠️

Journalister började att ringa, och fråga väldigt många och väldigt märkliga frågor.

 

Till slut kom det fram,  

Programmet “TV2 hjelper deg” (Norges uppdrag granskning) hade granskat 5 slumpvalda städfirmor i Oslo.  Dem hade anställd städfirman och smygfilmat hela städningen.

 

Journalisten gav Sara en headsup:  Hon sa:

"ni kommer vara med på nationell TV nästa onsdag. Bara så att du vet."

Vad i hela fridens namn är det som pågår? Tänker Sara och ringer upp städfirman, som verkar lika förvånade dem.

Vad är det egentligen som kommer visas på TV nästa onsdag?

Dagarna gick och till slut blev klockan 20.00 i Oslo. 

På en av Norges bästa tv tider visar Programmet om hur städaren först städar hela badrummet (inklusive ut och insida på toaletten men ägarens handduk. 

Städfirman hänger sedan tillbaka handduken på kroken till vad som skulle ha vart en helt ovetande kund.

En handduk man normalt sätt tvättar händerna och ansikte med nu, hade städfirman tvättat toaletten med och sedan hängt tillbaka.

 

Utöver detta så hade det vart ett enormt slarv och en ohygienisk approach till städningen.

Allt fastnade i hd video och visadesnu  framför ögonen på hela norska folket.

Bild Städfirman blir tagen på bar gärning

Mediadrevet var enormt...

Facebook kommentarer haglade in från arga Norrmän. 

Hot, meddelanden, samtal – you name it.

Eftersom Sara också är en pedant så vred det sig i magen på henne. 

Det värsta var att genom sin marknadsföring så hade hon hjälp denna städfirman att städa för hundratals Norrmän. 

“Undra hur många kunder som hade fått denna extremt smutsiga städningen på grund av mig” tänkte hon.

 

Hon hade lagt ned långa nätter på att göra städfirmans försäljning och marknadsföring så bra som möjligt. 

För kunderna så såg det ut som att vara en väldigt bra städfirma med riktigt schyssta priser. 

Men i verkligheten var det bara “en gris som hade sminkats.” 

Där och då ändrades Saras liv, för alltid. 

Förutom att vara mamma, så gjorde hon det till sitt livs syfte att hjälpa konsumenter att välja rätt bolag.

 Ett år senare lades grunden för det som idag är Branchens bästa.

 

samma problem finns i alla branschen

Tyvärr Visar den allmänna reklamationsnämnden  hur stort problemet faktiskt fortfarande är idag. 

 

Hantverkarna får med stor marginal mest klagomål av alla yrken år efter år. 

 

En rapport från Villaägarnas riksförbund avslöjar att svenskar litar minst på hantverkare och bilförsäljare.

 

Behovet efter ett verktyg, som endast kan användas av de seriösa bolagen, har aldrig vart större.

 

Det är här Branschens Bästa kommer in i bilden

 

En kvalitets märkning, som endast de bästa av de bästa går använda. 

Märkningen hjälper konsumenter att göra ett tryggt val, så att färre konsumenter blir lurade varje år.

 

Konsumenterna vinner genom att dem nu kan hitta branschens bästa aktörer enklare

 

Du vinner genom att din marknadsföring blir billigare och säljsmöten blir enklare.